37593.jpgMoikka koko maailma!

37593.jpgTervetuloa käyttämään Hämeen Sanomien blogeja. Tämä on ensimmäinen artikkelisi, jonka olemme luoneet sinulle valmiiksi. Voit muokata sitä tai poistaa sen ja aloittaa omien artikkeliesi kirjoittamisen!

4 kommenttia artikkeliin “37593.jpgMoikka koko maailma!”
  1. Hei, tämä on kommentti.
    Poistaaksesi kommentin, kirjaudu sisään ja lue artikkelin kommentit. Jokaisen kommentin kohdalla linkki, jonka avulla voit halutessasi muokata sitä tai poistaa sen.

  2. avatar Heikki Notko sanoo:

    mukavaa aloittaa blogien kirjoittaminen!

  3. avatar Heikki Notko sanoo:

    Ahveniston moottorirata
    Olin avovaimoni kanssa Raatihuoneella, moottoriradan ympäristölupaa käsittelevässä info- ja keskustelutilaisuudessa.
    Tilaisuuden avaaja, sekä kaupungin liikuntatoimen ja Hämeenlinnan ympäristötoimen edustajat esiintyivät selkeästi, asillisesti ja ymmärrettävästi.
    He kertoivat radan historiasta ja nykytilanteesta. Sekä tehdyistä melumittauksista ja ympäristöselvityksistä.
    Radan vuokraaja-yrittäjä kertoi omia näkemyksiään ja visioitaan. Tilaisuuden osanottajille hän oli painattanut selkeän esitteen radan ja varikkoalueen kehittämisestä.
    Niiden jälkeen oli yleisöllä mahdollisuus kysellä ja käyttää puheenvuoro.
    Paikalla oli myös valtuutettu Lulu Riikonen. Hänen puheenvuorosta en ymmärtänyt oliko hän radan puolesta vai vastaan!? Ilmeisesti hänen on vaikeaa tiivistää ja argumentoida sanomaansa.Hän poistui kesken tilaisuudesta! Ei ollut loppuun saakka!
    Kun taas puolestaan Seppo Rehunen toi mielipiteensä selkeästi ja kuuluvasti esiin.
    Puheenvuoroja käytettiin puolesta ja vastaan. Monia jotka ovat asuneet useita vuosia radan välittömässä läheisyydessä ei haittaa radan olemsaaolo, eikä radalta kuuluva autojen moottoriäänet!
    Yleensä puheenvuorot olivat asiallisia. Ainoastaan Ahveniston Ystävien puheenjohtaja aliarvioi ja vähätteli meitä Hämäläisiä sanomalla, että: ”Sivistys alkoi ja lähti liikkeelle Turusta, eikä ilmeisesti ole vielä saavuttanut Hämeenlinnaa”! Sanomisen huomioi myös Hämeen-Sanomien toimittaja tilaisuuden uutisoinissa. Sillä, että rata on aikoinaan rakennettu 60-luvulla, ei ole mitään tekemistä alhaisen tai vähäisen sivistyksen kanssa! Tietääkseni hän on vai osa-aika Hämeenlinnalainen. En tiedä missä hän on kirjoilla, ja mihin kuntaan maksaa veronsa, sekä missä kunnassa on äänioikeutettu?
    Minusta hän meni vielä pidemmälle asiattomuudessa nimittämällä moottoriradalla ajavia terroristeiksi!? Tiedosi hänelle: mottoriradalla ajaminen on luvanvaraista säänneltyä toimintaa, ja meluhaitta seurausta ajamisesta, toisin sanoen ”välttämätön paha”, jos autoilla ajetaan yleensäkin, myös liikenteessä yleensäkin. Eiväthän luonnonsuojelujärjestötkään nimeä autoliikennettä terrorisoinniksi! Siihen kuuluu myös julkinen linja-autoliikenne. Asuin aikoinaan Katumalla, kerrostalossa lähellä alueen läpi kulkevaa katua. Monet olivat ne kerrat kun heräsin Vekkaliikenteen ohi ajaviin meluisiin, rämiseviin bussien ääniin.
    Sivistyssanakirja määrittelee, sanan terrori, näin:” sorto, pakko- tai hirmuvalta, terrorisoida, harjoittaa hirmuvaltaa” Että näin, mielestäni kuuluu hyvään yleissivistykseen, omistaa ainakin yksi sivistyssanakirja, ja lukea ja selailla sitä ajoittain. Moottoriradan toiminta ei täytä terrori- sanan määritelmää, miltään osin! Vierailin myös Ahveniston Ystävien kotisivuilla, sain sen käsityksen ,että he haluavat lakkautaa radan toiminnan, mikään muu ratkaisu ei heille kelpaa! Minusta yhden asian liikkeet ovat vaarallisia, sen vuoksi, että ne ovat usein ahdasmielisiä, ja eivät helposti suvaitse muita näkemyksiä asioista, kuin omansa. Eivät myöskään faktoja. He toimivat usein tunnepohjalta ja mu-tu periaatteella.
    No nythän radan toimintaa ei olla lopettamassa, eli se ei ole katkolla, on kyseessä ainoastaan lupaehtojen päivitys. Jonka päättää asianomainen lautakunta, ja viimekädessä Hämeenlinnan kaupunginvaltuusto. Ei torikokous, eikä kansanäänestys.
    Muuten tiedoksi, että Turussa kaupunginvaltuusto päätti enemmistöpäätöksellä torinalusparkkihallin rakentamisesta. Vaikka vastustajat olivat keränneet tuhansia nimiä sen vuoksi, että asiasta olisi pitänyt järjestää kansanäänestys! Joka olisi tuulut maksamaan 400 000 euroa! No nyt senkin rahan voi käytää vaikka nuorisotyöhön, liikunnan tukemiseen tai vanhustenhoitoon.

  4. avatar Lulu Riikonen sanoo:

    Pakko siis tiivistää vielä kerran mitä moottoriradasta ajattelen (ellet ole sattunut lukemaan mm HäSa:n yleisönkirjoitustani ja nettisivujani). Moottorirata on ja näillä näkymin todennäköisesti myös pysyy. Kyse on moottoriradan lupaehtojen tarkistamisesta ja ne ehdot täytyisi mielestäni päivittää nykypäivää vastaaviksi.
    Melulle olisi asetettava raja-arvot. Lupaehtojen tarkistamisesta on saatava kanta korkeimmasta hallinto-oikeudesta, joka ei ole siihen mitään kantaa ottanut 25 vuoteen. KHO:n on se joka lopullisesti ratkaisee asian. Mikäli siellä ollaan sitä mieltä, että mennään niinkuin tähänkin asti, on se hyväksyttävä. Myös tiukemmat ehdot on hyväksyttävä. Mikäli melulle asetetaan rajat ja niitä voidaan noudatta, voi rata jatkaa toimintaansa. Nykyiseen malliin ei mielestäni kuitenkaan voi jatkaa.

    Mielenkiintoista Raatihuoneella oli se, että porukka kuulee puhujien suusta juuri sen mitä haluaa. Loppuen lopuksi kantani ei ole edes niin kaukana Kiemungin kannasta kuin halutaa uskoa. Eli en ole ajamassa rataa alas. Halua vain, että asia hoidetaan tasa-arvoisesti, asukkaatkin huomioiden ja lakia noudattaen.

    Tulin keskustelutilaisuuteen Lahdesta (kesken kahden päivän koulutustilaisuuden) ja ajelin vielä illalla Raatihuoneelta takaisin Lahteen. Mielestäni tilaisuus oli niin tärkeä, että sinne oli tultava. Hyvin harva päättäjä vaivautui itse asiassa edes tulemaan paikalle.
    Jos joku vielä jäi epäselväksi, niin jatketaan keskustelua. Harva muuten pystyy siihen kiihtymättä ja ilman asiattomuuksia (vrt Raatihuone).

Jätä kommentti

css.php